CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Sunday, December 18, 2011

aku penghidap insomnia???

assalamualaikum..korang..korang..korang...malam ni aku nak kongsi info kesihatan...iaitu...gangguan tidur malam atau dlm bahasa saintifiknye.. insomnia..

INSOMNIA

>Maksud
 -sejenis gangguan tidur yg menjejaskan kualiti tidur seseorang ataupun menghadapi masalah tidur

>Jenis
-insomnia primer- seseorang yg menghidapi masalah sukar tidur tidak disebabkan oleh masalah kesihatan
-insomnia sekunder-seseorang yg menghidap masalah sukar tidur disebabkan oleh masalah kesihatan yg mungkin disebabkan penyakit psikiatri atau bukan psikiatri

>Cara pencegahan
-belajar teknik merehatkan mental dan fizikal
-tidur pada waktu yg sama setiap hari <aku xpernah tahu pukul bape aku tidur..>
-elak drpd tidur tengah hari <patut la...aku slalu tidur tengah hari..hehe..>
-bersenam dgn kerap
-elakkan minum minuman yg merangsang otak seperti kopi&teh pd lewat petang/malam <oh no! hidup aku xlengkap klu xminum kopi 2kali sehari>bergantung kepada individu
-jangan merokok<haram>
-blajar menangani tekanan
-persekitaran tempat tidur mestilah selesa utk tidur

nak thu maklumat yg lebih lanjut....sila tekan ni--------->insomnia

sekian utk hari ni..ja ne <jumpa lagi in japanese>

2 comments:

Jannah Sutikislan said...

memang la xboleh minum kopi wei,..ko gantikan ngn milo,..milo kan untuk tambah tenage ,,.so,, ko akan auto tertido sebab nak dpt energy tu,..^^

ainashiya said...

tp aku da ketagih kopi...hahaha...nnti aku cube...thanks bg nasihat..ohoho..